Terugblik ZNKB 2019 te Driessen/ Waalwijk

Het Zuid Nederlands Kampioenschap Bloemschikken voor amateurs was weer een hele gezellige dag voor liefhebbers van bloemen.

De locatie was heel goed: de Met Pro School is heel ruim en gastvrij en overzichtelijk en staalde positiviteit uit! Meer dan parkeerplaatsen genoeg en binnen gezellige stands met leuke artikelen.

De bloemenwedstrijden zijn ingedeeld in een introducee klasse: voor mensen die nog nooit aan de wedstrijd hebben deelgenomen. Daarbij waren dit jaar zeer opvallend goede resultaten!

Dan is er de A klasse: voor deelnemers die al vaker meegedaan hebben, de Ere klasse voor nog weer een graad moeilijkere opdrachten en de semi profs; voor degene onder ons die lesgeven of in de bloemenbranche werken.

Elke klasse gaat 2 wedstrijd stukken maken: eentje mag je thuis bedenken en oefenen en eentje is het verrassingsstuk. Daarvoor staat een ondergrond en bloemen klaar voor de deelnemer, en daar moet dan zonder veel nadenkwerk meteen mee gewerkt worden. Zo krijg je te zien hoe de kwaliteit van werken is. Elke klasse krijgt zijn eigen onderwerp voor het stuk wat je thuis mag voorbereiden. Dit jaar waren die:

• A klasse: de wondere wereld van de Langstraat: de Efteling was daarbij de grote inspirator

• Ere klasse: de logistieke wereld van de Langstraat: baseert op de vele grote logistiek bedrijven die er zijn zoals Bol.com

• Semi prof klasse: de geologische wereld van de Langstraat: vanwege de vele mooie verschillende natuurgebieden die er zijn

• De introducee klasse was een nieuwe klasse voor starters: Jacqueline van de Kerkhof en Susanne Opdam deden vanuit Asten Someren mee en vonden deze dag zeer leerzaam en leuk! Voor herhaling vatbaar!

• Dan waren er ook studenten: de sportieve wereld van de Langstraat.

Onze afdeling deed weer mee met 7+2 bloemschikkers. Daarvan hebben 2 het erepodium mogen beklimmen: Maria Hendrikx werd eerste in de A klasse en Annie Koopmans werd derde in de A klasse. Mooi gedaan dames! Ook de andere dames hebben weer een leuke dag gehad! In de Ere klasse deden van ons mee: Irene Swinkels en Annie Janssen, in de A klasse: Corrie Verstappen en Ada van Dijk en in de semi prof: Famke Weerts.

Kunnen de bloemschikkers die op de cursussen zitten zich komend jaar ook opgeven voor het ZNKB? Ja dat kan zeker! Zoals Jacqueline en Susanne! Iedereen is welkom. En omdat we met zo’n leuke groep zijn, waar we weten dat je niet altijd eerste kunt zijn, is het goed te weten dat we elkaar steunen en stimuleren. Dus geef je volgende keer ook op! Net als Susanne en Jacqueline!

Top ladies!