Dahliaclub kerngroep

De dahliaclub houdt zich bezig met dahlia’s kweken.

Dat doen ze omdat ze dat leuk vinden en ook omdat de dahlia’s een geliefde bloem zijn voor bloemschikkers. Zo worden erg veel dahlia’s gesponsord en gebruikt bij het “Ziekentriduum” dat tegenwoordig “ Zummers Triduum” heet.

Deze club heeft een herstart gemaakt. Ze waren er al in onze oprichtingstijd. Na enkele jaren op een laag pitje gestaan te hebben, zit er nu weer leven in. Ze willen graag bij Groei en Bloei horen!

Deze club bestaat uit: Jan van Bree, Harry Hurkmans, Antoon Bakermans, Henk Boerekamp, Ellen Meier- vd Einde, Kim Hoppenbrouwers en Maria Smits.

Afgelopen voorjaar is Frans Sleeger overleden: die wordt erg gemist.

Het seizoen start na de ijsheiligen als de dahliaknollen de grond in gaan. Vanaf dat moment wordt er iedere maandagmorgen gezellig gewerkt op de tuin. Die tuin ligt nog steeds in het volkstuinencomplex van De Donck.

Er wordt eerst compost opgebracht, want daar doen ze het zo goed op. Dan wordt er geschoffeld om het onkruid te verwijderen, er wordt actie ondernomen tegen slakken, er wordt gediefd om langere bloemstengels te krijgen, er worden koppen uit geknipt, soms wordt er gestekt met die knoppen, de uitgebloeide bloemen worden weggeknipt, er worden palen gezet en touwen gespannen voor steun, om maar enkele activiteiten te noemen. Verder wordt er gemest met konijnenkeutels want die bevatten extra veel fosfor en kali. Dat zorgt voor stevige stengels van de dahlia’s. Natuurlijk wordt ook in de gaten gehouden of de planten water genoeg krijgen. Men heeft een zeer lang plasticfolie langs de perceelrand gelegd tegen onkruid en tegen slakken; dat werkt gelukkig goed.

Na gedane arbeid is het gezellig koffie drinken in het Antoon Bakermans onderkomen. Daar zorgt Maria voor de koffie.

Als er bloemen aan de planten zitten, is er op zaterdagmorgen een uurtje bloemenverkoop. Deze club maakt reclame aan de weg naast hun dahliatuin voor de verkoop. Men regelt dat meestal van 09.30 tot 10.30 uur.

En aan het eind van het dahlia-seizoen worden de knollen gerooid en gedroogd en opgeslagen bij een boer in de stal voor de wintertijd. Als er knollen over zijn dan wordt er een knollen verkoop gehouden. Dat is meestal de derde week van oktober.

Dan is de enige activiteit tot het volgende seizoen het schimmelvrij houden van de knollen in de winteropslag. Daartoe worden die 2x gecheckt: een keer rond kerst en een keer in maart.

Wat de opbrengst is van deze tuin, wordt weer gebruikt om nieuwe knollen te kopen of soms ook materiaal te kopen dat nodig is voor de opkweek. Zo krijgen ze ook nieuwe soorten. Dit jaar staan er zo’n 50 soorten op de tuin.

Ons afdelingsbestuur had het idee om eens in deze tuin te gaan bloemschikken met de dahlia’s. Dat idee omarmt men. Dus dat gaan we doen.

Verder hebben ze nog een wens. Ze willen graag druppelslangen aanleggen omdat de zomers zo warm en droog worden. En met een druppelslang verlies je geen druppel water voor de wortels van de dahlia’s.

Heb jij ook zin om hierbij aan te sluiten en heb je tijd op maandagochtend of zaterdagochtend, dan je bent meer dan welkom!

Meld je aan bij: h.boerekampwijnen(at)outlook.com

Goede plannen! Gezelligheid! Gewoon lekker relaxt bezig zijn! Geweldige Dahlia’s!

Wat wil een mens nog meer!