Citaverde College Nederweert werkt aan een inspirerend Puberpark

Tegel eruit, plant erin. Dat is onze slogan om meer groen in je directe omgeving te krijgen.
Dat is niet tegen dovemans oren gezegd in Nederweert.
Er is een enquête gehouden onder alle leerlingen en het personeel wat ze graag zouden zien als de hele buitenboel op de schop zou gaan. Door de subsidie van de gemeente die je kunt krijgen als je het regenwater van het riool afkoppelt, kwam het plan in een stroomversnelling. Nu is er geen tegel meer op het schoolplein.
Wat is er gerealiseerd: voor de opvang van het regenwater zijn er 5 wadi’s gekomen: aan de achterkant, aan de straatkant en aan de kant met de buren. De mooiste en grootste wadi ligt op het schoolplein. Die heeft een kleilaag als onderlaag: dus er blijft altijd water in staan. Dat is een hele leuke bijkomstigheid, die we niet hadden durven dromen. Er ontstaat zo als vanzelf een natuurlijke ven-vegetatie. Aan de achterkant is een aarden wal opgeworpen van al de grond die uit de wadi’s kwam. Dat wordt nu een vaste planten border, een bijen paradijs en bovenop komt een smal voedselbos. Daar naast is een stuk dat voetbalveld wordt. Dat is ook verdiept met het oog op meer water in korte tijd. Dat ziet al groen nadat we het ingezaaid hebben met graszaad. Dan is er nog een groot stuk waar we in de toekomst een buitenlokaal wensen. Daarachter komt een mooi stukje moestuin voor die leerlingen die graag zelf willen oogsten uit de schooltuin. Ook is er een smulhaag en een bessen/ aardbeienlaantje aangelegd. Fruitbomen zoals appels en peren staan te popelen om op hun definitieve plek te kunnen gaan groeien. Het is elke week een beetje verder in ontwikkeling: samen met de leerlingen hebben we b.v. vandaag ongeveer 40 planten uit Someren in de schooltuin gepoot. En er komen er zeker te weten nog meer uit onze Groei en Bloei vereniging. Het is heel fijn dat wij zo’n levende gemeenschap zijn, die altijd klaar staat om planten en bloemen te delen met elkaar.
Tegels eruit, planten erin! Het geeft heel veel nieuwe energie als je eens de buitenboel gaat veranderen. Dank aan alle Groei en Bloeiers voor de planten!
Toch zijn er nog wensen: we willen een cortenstaal rand door laten lopen halverwege het talud. Zodat het pad dat dan ontstaat een onderdeel kan worden van de Finse Piste, een hardlooppad van snippers, dat beter is voor de knieën dan de trotoirs waar ze nu hun rondjes hardrennen. Verder willen we nog een een pannakooi over het voetbalveld, dat de bal niet steeds op het dak of in de boom vliegt, want de baltechniek van pubers is nog niet helemaal optimaal.
We krijgen hulp van ouders, vrijwilligers en de stichting Bij-zzzzaak. We willen de biodiversiteit en de bewustwording bij de jongere generatie daadwerkelijk vergroten. Mocht een lezer willen komen kijken, dat is mogelijk. Maak een afspraak en we kunnen elkaar misschien inspireren!
Famke   f.weerts(at)citaverde.nl