Verslag van het tuinbezoek bij de Dahliatuin op de Donckhof te Someren op 28 Augustus

Op maandag 28 Augustus j.l. bezochten we de tuin van de Dahlia kerngroep op het volkstuinencomplex in Someren. Het weer was goed en er kwamen ruim 50 personen kijken.

Antoon Bakermans, de voorzitter van deze groep, hield een inleiding bij de poort. De werkgroep wordt gerund door een achttal vrijwilligers.

Het voornaamste doel van de Dahlia opkweek is ervoor te zorgen dat er veel bloemen zijn om de drie dagen van het Zieken triduüm op te sieren.

Elke maandagmorgen wordt er gewerkt door de vrijwilligers van April tot en met November. Het veld is ongeveer 400 m2 groot en er worden wel 50 verschillende soorten Dahlia’s opgekweekt. Er zijn lage soorten voor potten 30-60 cm , middelhoge soorten voor in de border 60-90 cm en de hoge soorten 90-120 cm.

In April worden ze al in de volle grond geplant. Ze moeten dat wel bij vorst afgedekt worden .

De eersten beginnen al te bloeien in Juni en als je maar vaak genoeg blijft oogsten kunnen ze doorbloeien tot aan de eerste nachtvorst.

De bedden worden aan twee kanten bijeen gehouden met touw. Er moet gediefd worden; alle zijscheuten weghalen zodat er een mooie sterke steel overblijft . Deze wordt dan geoogst als de bloem net open is boven nieuwe okselscheuten. Hier groeien dan weer de nieuwe bloemen uit en zo gaat dat steeds door.

De Dahlia staat graag op een zonnige plek op goed doorlaatbare luchtige grond. Voor extra sterke planten kun je patentkali licht in harken bij het gewas. Alleen bij erge hitte water geven want een Dahlia houdt niet van natte voeten.

De Dahlia kerngroep verkoopt Dahliabloemen, eventueel gemixt met andere zomerbloeiers, aan iedereen die wil. Ze kosten 0,25 € per steel dus voor een klein bedrag heb je al een prachtig boeket. Met deze inkomsten kan de club weer nieuwe knollen aankopen voor het nieuwe seizoen.

In November als de knollen de grond uit moeten kun je ook knollen kopen. Zelf zoeken ze elk jaar weer wat nieuwe soorten uit om op te kweken.

Ze zijn nog op zoek naar een plek om de knollen te overwinteren. Degene waar het eerst kon is helaas overleden. Dus als je plek hebt of iemand weet die de knollen kan bewaren, geef het door aan Henk Boerekamp, 06 10720774

Ik heb de werkgroep bedankt voor hun gastvrijheid en een koffie/ thee/koek pakket overhandigd.

Aansluitend gingen we naar de tuin van Marja en Rini Weerts; zie verslag aldaar

Foto's van tuinbezoek: Tuinbezoek 2023.08.28 Dahliatuin