Asten-Someren

Verslag Jubileum tuinenreis ‘Normandië’ Groei en Bloei juni 2023

Maria belde mij dat ik mee op tuinenreis mocht, nu was het definitief. Richting juni begon ik te twijfelen. Pas ik wel in het gezelschap? Was het wel een juiste beslissing geweest om mee te gaan? Ik besloot er niet meer over na te denken.

Toen was het zo ver. Zondag 18 juni trok ik de voordeur dicht en liep naar de sporthal in Asten met mijn koffertje. Dat was wel heel gemakkelijk. Maar wat hebben we het in deze week met zijn allen fijn gehad! Lachen, kletsen, serieuze gesprekken, na het eten wandelen, zingen en elkaar helpen met van alles en nog wat.

Weer in Frankrijk na al die jaren, in het mooie Haute Normandië. Het glooiende landschap met de typisch vakwerkhuizen. De gevarieerde landbouw en de overweldigende natuur en de kust met de krijtrotsen.

Deze 50-jarige jubileumreis van “Groei en Bloei” is georganiseerd door Ricus en Maria van Neerven en Ingrid Peters. De tuinen zijn uitgezocht door Ingrid, die met haar ervaringen een aantal zeer bijzondere tuinen voor ons in het programma heeft gepland. Door de organisatie en goede planning van Maria en Ricus, en onderhandelingen gedurende de reis, konden wij lekker eten en genieten. De reis verliep daardoor tijdig en zonder problemen. Dat is echt een compliment waard en neem maar van mij aan dat gaat echt niet altijd zo.

De eerste tuin lag in Poperinge, België, op de grens van Frankrijk onderweg naar Normandië. In de tuin brak de zon door en konden we genieten van deze romantische bloemrijke tuin en werden we getrakteerd op koffie met iets lekkers. Door de onweersbuien naar het hotel, waar een heerlijk diner voor ons klaar stond. De bedden hadden een goed matras en zo konden we elke dag na een heerlijk ontbijt en met voldoende energie de tuinen bezoeken.

‘Jardin Jungle Karlostachys’, waar vader en zoon samenwerken, maakte veel indruk op me. De diversiteit van plantensoorten van over de hele wereld en de vele soorten bamboe, de sequoia’s en de ecologische aanpak, maakten deze tuin tot iets heel bijzonders. Tot onze grote verassing hadden we daarna een heerlijke picknick aan het kiezelstrand van Dieppe.

Vervolgens bezochten we ‘Jardin Shamrock’ die bekend staat om zijn vele soorten hortensia’s en waar onze liefhebbers ieder hun zegje deden over ‘het wel en wee’ van hortensia’s.

De volgende dag bezochten we ‘les Jardins de louannes & K’ in Fecamp. Naast alle mooie en tropische planten had deze tuin ook cavia’s, ganzen, een varken en koi karpers. Een beetje verstopt, maar we hebben ze gevonden. De Oosterse maaltijd bereid door de eigenaresse van de tuin was heerlijk en iedereen genoot zichtbaar.

Op het landgoed van ‘Chateau de Mesnil Geoffroy’ in Ermenouville bewonderden we enorm veel rozen, die prachtig bloeiden en die ook nog eens allemaal een naamkaartje hadden. Het mooie kasteel wordt bewoond door een prinselijke familie en is privé-eigendom. Rond het mooie kasteel staan eeuwenoude bomen in een tuin van circa10 ha met oude vakwerk gebouwen. Kortom een prachtig landgoed om te bezoeken. Tot mijn verbazing zat de eigenaar achter de kassa. Toen ik hem mocht fotograferen toverde hij zowaar een glimlach op zijn gezicht. Zo’n karakteristieke kop kom je niet veel tegen.

Als verrassing bezochten we voor we naar Giverny gingen een klein dorpje, met een prachtige kern met een overdekte oude marktplaats. De oorlogsmonumenten, zowel van de 1ste als 2e WO waren goed onderhouden en ook Charles de Gaulle werd geëerd, die de WO I heeft overleefd waar hij heeft meegevochten en later president van Frankrijk werd.

Aangekomen in Giverny bezochten we het graf van de impressionistisch schilder Monet. Ook op deze plaatselijke begraafplaats worden de oorlogshelden geëerd. Daarna konden we genieten van een prachtige salade/lunch met een heerlijk glas wijn en een Frans nagerecht. Ondanks de toeristische invloed zijn de tuinen en het huis van Monet goed onderhouden en erg mooi. Het huis met mooi ingerichte kamers en de vele Japanse tekeningen, waar Monet veel inspiratie uit haalde, waren een inspiratie voor mij. Een geweldige dag.

Jardin du Plume verraste menigeen. Wat een mooie tuin. De wuivende grassen, de boomgaard, fluitende vogeltjes, de bloemen op kleur voor het huis en de waterpartijen. Niet te vangen in een foto. Een tuin om tot rust te komen.

Na een heerlijke lunch bij ‘Auberge de Papa’ gaan we naar ‘Jardin de Valerianes’. Twee heel verschillende tuinen, beide even mooi en bijzonder, de een in Engelse stijl en de ander geïnspireerd op de Japanse tuin met bijzondere hoekjes. Een tuin om te mediteren. In het hotel genoten we ’s avonds na het diner van een mooi privéconcert met gitaar en zang.

De volgende dag op tijd naar de Albasten kust waar ‘Jardin d’Etretat’ ligt, die bekend is onder de grote tuinen van de wereld. Naar boven met het treintje. Een heel aparte tuin, door zijn ligging en de vele gesnoeide ronde hagen en kunst en heel toegankelijk en inspirerend. De gezichten in de hagen, de schommel, de banken, en het geweldige uitzicht op de krijtrotsen. Daarna via het voetpad naar het strand.

We lunchen onderweg in de bus met het stokbrood van het Hotel en gaan naar het Kasteel ‘Champ de Bataille’. Deze tuin is overweldigend door zijn omvang, wel 45 hectare. Het bijzondere van deze tuin is dat hij verwoest is door een storm en aangekocht in 1993 en nog steeds in ontwikkeling is. In deze tuin kun je verdwalen. De vijvers, de bomen, de hagen, alles is in de 21e eeuw aangelegd. Het stukje moestuin, de druiven en de vele beelden zonder hoofd. De tuin heeft de allure van een historische tuin zoals de tuinen van Versailles, maar is dat niet. Het is een moderne tuin waar ik de hele dag had kunnen verblijven.

Morgen naar huis, ja iedereen wil meestal graag naar huis, maar eerst nog een tuin die we halverwege de terugreis gaan bezoeken. Na een heerlijk broodmaaltijd en soep gaan we de watertuinen van Anhée bewonderen. In deze tuin worden alle waterpartijen en fonteinen gevoed door een natuurlijk bron. Het mooie kasteel en de prachtige tuin, aangelegd in de 18e eeuw, zijn echt de moeite waard om te bezoeken.

Na een heerlijk diner in Stevensweert eindigt onze reis, die mijn verwachtingen heeft overtroffen. Deze geslaagde 50 jarige jubileum reis van ‘Groei en Bloei, blijft mij en mijn medereizigers waarschijnlijk nog heel lang bij.