Terugblik naar Plantenmarkt Ospel: Het plezier van een tuinier

Het was een heerlijke zonnige 10 april-dag in het Plantencentrum Ospel. Er was plantenmarkt. Er waren wel 35 verenigingen aanwezig die hun liefde voor planten lieten zien. Zoals de kuipplantenvereniging en de succulentenvereniging. En het Plantencentrum zelf was ook in vol ornaat klaar voor veel bezoekers.

Wij stonden er in de kraam van Groei en Bloei Asten Someren. Wij, mensen met groene vingers en liefde voor onze eigen bloeiende groene tuin. Onze voorzitter Piet had een speciaal exemplaar meegebracht dat stond te bloeien; een Arisaema sikokianum.

Deze trok de aandacht van mensen: een mevrouw kwam steeds weer met iemand anders terugkijken en laten kijken. Hoe een plant mensen kan raken!

We hadden voor het eerst de voel-kist in de kraam staan: wat voel ik? Dat was spannend voor zowel kinderen als ook voor ouders. Het was aanleiding voor menig gesprekje over verschijningsvormen uit de natuur. Over eetbaar en oneetbaar; zoals een appel of een walnoot. Over groot en klein; zoals een dennenappel van de zee-den of de zaadjes in de verbascum zaaddoosjes.

Een quiz vraag die ook veel geïnteresseerden trok was de vraag hoeveel hazelnoten erin de pot zaten. De winnares is gebeld en kan haar tegoedbon verzilveren in het Plantencentrum Ospel.

Wij hebben veel gezellige mensen ontmoet: bekenden en minder bekenden. Mensen uit de buurt maar ook mensen uit België, Duitsland en Amsterdam waren er. Doorlopend aanspraak over de plantjes tijm of vergeet-me-nietjes die we weggaven en over de zaadjes van Zinnia, die ook in veel tuinen gezaaid zullen worden. Liefde voor planten verbindt. Verwondering en verbazing waren overal aanwezig.
Je kon echt zien en ervaren dat een tuinier veel plezier beleeft aan zijn/haar hobby.

Het plezier in tuinieren werkte duidelijk aanstekelijk: we hebben zelfs een nieuw lid kunnen inschrijven voor onze Groei en Bloei! Een mevrouw met haar dochter van rond de twintig  ernaast: beide waren enthousiast.
Uiteindelijk zijn er rond de 1500 bezoekers geweest die allemaal langs onze Groei en Bloei kraam liepen. Het was een heerlijk dagje uit en zeker voor herhaling vatbaar wat ons betreft. Hopelijk komen een volgende keer nog meer mensen van onze vereniging een kijkje nemen en meegenieten van zo veel plantenliefde en kijken naar het plezier van menige tuinier.      Famke Weerts

Voor de gemaakte foto's wordt verwezen naar het fotoalbum.