Verslag tuinenoverzicht en plantenverdeling 2021

Woensdag 6 oktober j.l. konden we een kleine dertig mensen welkom heten op onze avond. Ik was aangenaam verrast door de opkomst. Gerard controleerde of de QR-code van de mensen in orde was of dat ze een vaccinatiebewijs konden laten zien.

We begonnen met een korte terugblik van het maandagavond tuinbezoek bij Maria en Jan van Dijk te Weert. Door de Coronasituatie was dat het enigste tuinbezoek. De opkomst was daar geweldig geweest ondanks het superslechte weer die avond.

Vervolgens gingen we verder met de verdeling van de planten. Maria hielp mee bij het verdelen van de genummerde viltjes.

6 Mensen hadden 50 verschillende planten meegenomen. Aan de hand van een power point presentatie werden de planten voorgesteld en voorzien van op en of aanmerkingen van de deelnemers en mij. Zo eerlijk mogelijk werden ze verdeeld onder de geïnteresseerden. Om 9 uur hebben we even een koffiepauze gehad en daarna gingen we weer verder met de verdeling. Rond tien uur was alles verdeeld en konden de mensen hun plantjes gaan verzamelen. Iedereen bedankt voor de inbreng en de belangstelling. Volgend jaar zou ik het fijn vinden als er nog meer mensen zijn die planten inbrengen. Het hoeven er echt niet veel te zijn. Tot nu toe komt het vaak op dezelfde personen neer.

Verslag van het ma.vond tuinbezoek bij Maria en Jan van Dijk, Weert

Afgelopen maandag 30 augustus hebben we de tuin bezocht van Maria en Jan van Dijk in Weert.
De luchten waren zeer dreigend maar een veertig tal personen kwamen naar Weert. Iedereen was blij elkaar weer te zien en te spreken. We begonnen met koffie en eigengemaakte cake op het grote overdekte terras omdat het flink ging regenen. Na een half uurtje kon men toch de tuin in. Door de gematigde zomer stond alles er nog prachtig groen bij. De tuin is in de loop der jaren uitgegroeid tot een mooi geheel. Maria heeft vooral ook veel planten die ze kan gebruiken bij het bloemschikken. Ze is actief binnen de bloemschikclub van onze vereniging. Er bloeide nog van alles, zoals rozen, salvia’s, floxen en veel soorten hortensia’s. Het bleef gelukkig droog en zo was deze  eerste activiteit sinds de Corona zeer geslaagd.
Maria en Jan zijn bedankt voor hun gastvrijheid met een mooie Hebeplant.

Zadenverdeling van de Kerngroep Vaste Planten maart 2021

Door de Cornona-pandemie is de zadenverdeling van de Kerngroep Vaste planten anders verlopen.
Verschillende mensen hebben zaden ingebracht en vervolgens heb ik daar een bestellijst van gemaakt.
Geïnteresseerden konden op  deze lijst aangeven welke zaden ze graag wensten te ontvangen.
Zo kon ik heel gericht de zaden opzakken en heel veel mensen blij maken met nagenoeg alle zaden die men wilde hebben. Ruim 20 personen hebben hier gebruik van gemaakt.
De zadenpakketten kon men vervolgens op een paar verschillende afhaaltijden ophalen bij mij thuis. Op deze manier heb ik ook kennisgemaakt met een paar nieuwe gezichten bij de vereniging. Hen heb ik nog meer verteld over de activiteiten die we in een normaal jaar verzorgen. Wellicht dat we ze in de toekomst vaker zullen zien.
Al met al is het een geslaagde uitvoering geweest wat mij betreft en aan de reacties van verschillende betrokkenen kon ik merken dat ze ook blij waren met de zaadjes.
Ik wens iedereen veel succes met zaaien. Als bepaalde vaste planten met te veel succes gezaaid worden  kunnen ze ook als “plant van de maand” aangeboden worden of in oktober bij de plantenverdeling!
Groetjes van Anita Nijssen en blijf gezond allemaal !